
"Z jednej strony, człowiek jest w stanie doprowadzić do całkowitego zniszczenia, z drugiej jednak, posiada nieograniczoną zdolność rozwoju i samodoskonalenia. Sukces zależy od wyznaczenia celu i wytrwałego dążenia do jego osiągnięcia".
Masutatsu Oyama
Kyokushin - kyokushinkai to pełnokontaktowy styl japońskiej sztuki walki, karate stworzony przez Masutatsu Oyamę. Jest to także sport walki.
Etymologia nazwy
Nazwa Kyokushinkai pochodzi od japońskich słów:
Kyoku - biegun, ekstremum, mistrzostwo
Shin - prawda
Kai - stowarzyszenie, organizacja
Na polski tłumaczone najczęściej jako ekstremum prawdy, dążenie do poznania prawdy, zaś pełna nazwa (kyoku-shin-kai-kan) oznacza stowarzyszenie na rzecz poznania ostatecznej (najwyższej) prawdy. W wolnym tłumaczeniu również droga ku prawdzie.
Historia
powstania Kyokushin na świecie
Założycielem
Kyokushinkai (jap. Stowarzyszenie Poszukiwaczy Najwyższej Prawdy) był
Japończyk Masutatsu
Oyama
(1923 -
1994). Życie tego człowieka było niezwykłe i to nie tylko dlatego, że
całkowicie poświęcił je samodoskonaleniu i popularyzacji współczesnej
sztuki walki w jej duchowych i fizycznych aspektach. Na uwagę
zasługuje na przykład fakt, że w roku 1945 Oyama wstąpił do oddziału
lotników samobójców (kamikadze), chcąc oddać życie za swą ukochaną
ojczyznę - bo tak mawiał o Japonii. Od śmierci uchroniło go wtedy
zakończenie działań wojennych. O wielkości osobowości tego człowieka
świadczy chociażby to, że już za życia nazwano go "Ostatnim
Samurajem". Jak napisano w jednym z najbardziej prestiżowych
magazynów poświęconych dalekowschodnim sztukom walki "Black
Belt": "Oyama nie tylko przejął najcięższy do spełnienia
ideał Bushido (kodeksu etycznego samurajów), lecz poszedł o krok
dalej. Zwracał on uwagę na to, że stopień poświęcenia: samozaparcie
poprzez samodyscyplinę jest wprost proporcjonalne do stopnia
odnoszonego sukcesu. Walka karate, gdy na świecie istnieje broń
palna, nie ma już dzisiaj zasadniczego znaczenia w czasie wojen,
wydaje się czymś archaicznym. Jednak dyscyplina Budo pozostaje w
sercach kontynuatorów dzieła samurajskiego".
W
roku 1936 Masutatsu Oyama zdobył stopień mistrzowski w chińskiej
sztuce walki o nazwie kempo, a jako 17-letni student uniwersytetu w
Takushoku zdał egzamin na 2 dan w karate, które trenował u
najwybitniejszego mistrza tamtych czasów, Gichina Funakoshi. Posiadał
również 4 dan w judo. W roku 1947, po wygraniu mistrzostw wszechstyli
w Kioto, Oyama postanowił całkowicie poświęcić swoje życie tej
dalekowschodniej sztuce walki. Wzorując się na buddyjskim mnichu
Nichiren, który spędził wiele lat na surowym treningu, Japończyk udał
się samotnie na górę Kiyosumi. W pustelniczych warunkach przez 18
miesięcy doskonalił swoje umiejętności w sztuce karate a także w zen.
Po powrocie z gór jako jedyny w historii karateka zdecydował się na
pojedynek z bykiem. Był przekonany, że taka walka pokaże jak dalece
udoskonalił swoje psychiczne i fizyczne umiejętności. Starcie ze
zwierzęciem miało miejsce w Chiba i zakończyło się zwycięstwem Oyamy.
Byk został zabity poprzez jedno uderzenie pięścią między oczy.
Twórca Kyokushin postanowił propagować swoje karate na całym
świecie. Był pewien, że jest ono nie tylko sztuką walki, ale przede
wszystkim nośnikiem tradycji i kultury Dalekiego Wschodu - wartości
etycznych głoszonych przez Konfucjusza i Lao-Tse. Oyama zawsze
powtarzał swoim uczniom, że karate zaczyna się i kończy na
uprzejmości i że o ile rozwój fizyczny jest początkiem tej sztuki
walki, o tyle rozwój duchowy jest celem ostatecznym. Dla lepszego
wyeksponowania zasad etycznych kyokushin Japończycy stworzyli
siedmiopunktowy kodeks moralny tej sztuki walki. Jest w nim mowa o
obowiązku szanowania starszych i rodziców, dążeniu do fizycznej i
duchowej doskonałości oraz powstrzymaniu się od gwałtowności.
W
1952 roku Masutatsu Oyama wyjechał do Stanów Zjednoczonych, gdzie
przez 11 miesięcy dawał liczne pokazy sztuki kyokushin. Stoczył
między innymi kilka pojedynków z bykami. Po jednym z nich jedna z
najbardziej prestiżowych w Ameryce gazet, "The New York Time"
nazwała go "Boską Ręką". Japończyk twierdził, że w walce
można z łatwością pokonać nawet 800-kilogramowego byka, pod jednym
wszakże warunkiem - nie wolno się go bać. Liczne podróże Oyamy po
świecie sprawiły, iż kyokushin w krótkim czasie stało się bardzo
popularne. Obecnie uprawia je ponad 2 miliony ludzi na całej kuli
ziemskiej.
W roku 1974 Międzynarodowa Organizacja Kyokushin
przyznała Masutatsu Oyamie najwyższy stopień wtajemniczenia w sztuce
karate - 9 dan, a potem 10. "Ostatni Samuraj" był autorem
kilkunastu książek poświęconych zagadnieniom karate: "Co to jest
karate?" (1958), "Oto karate" (1965), "Dynamika
karate" (1966), "Duch walki" (1972), "Droga
kyokushin" (1976) i inne.
Po śmierci legendarnego
mistrza, przywódcą światowego ruchu kyokushin został Shokei
Matsui
(8 dan).
To właśnie tego, niespełna 37-letniego człowieka, Masutatsu Oyama
wyznaczył w swoim testamencie jako sukcesora. Shokei Matsui jest
mistrzem świata w kyokushin, który także - jako jeden z nielicznych
karateków - z powodzeniem przeszedł test stu kumite. Od początku
przejęcia obowiązków prezydenta Międzynarodowej Organizacji Kyokushin
stara się on unowocześnić jej struktury. Podobnie jak jego wielki
poprzednik i nauczyciel wiele podróżuje po świecie. Jego ambicją jest
wprowadzenie sztuki karate na areny olimpijskie. Nowoczesność, która
zawitała do kyokushin jest jednak bardzo wyważona. Władze
Międzynarodowej Organizacji Kyokushin pragną bowiem, by główne
przesłanie karate, wyrażające się w samodoskonaleniu ludzkiej
psychiki i ciała, pozostało niezmienione, podobnie zresztą jak
filozofia, której autorem był Masutatsu Oyama. Powyższy tekst został
zaczerpnięty ze strony Polskiego Związku Karate
(http://www.karate.org.pl/)
Historia
powstania Kyokushin w Polsce
Początki
kyokushin w Polsce to rok 1968 , kiedy to dwójka przyjaciół: student
AGH - Andrzej Drewniak uprawiający judo (1 DAN) oraz prowadzący kursy
samoobrony i Jerzy Wójcik tłumacz literatury angielskiej ulegają
fascynacji japońskim karate, a w szczególności jednym ze stylów ,
słynącym z twardości Kyokushinkai. Karate w Polsce w tym czasie było
zabronione więc nauka odbywała się na prowadzonych przez Drewniaka
zajęciach z samoobrony na podstawie pochodzących z zachodniej europy
publikacji. Techniki karate dodawane tam były jako „ciekawostki”
aby nie wywołać zbytniego zainteresowania treningami ze strony
ówczesnych władz państwowych. W roku 1972 Andrzej Drewniak zakłada
pierwszą polską sekcję karate kyokushinkai na AGH i tworzy polską
organizację Kyokushin Karate. We wrześniu 1974 roku Andrzej Drewniak
zdaje w Holandii egzamin na stopień 1 DAN. Zostaje pierwszym polskim
sensei . Dwa lata później zostaje pierwszym mistrzem Polski Kyokushin
Karate w wadze średniej. W roku 1975 bierze udział w Pierwszych
Otwartych Mistrzostwach Świata w Tokio. Od tej pory marzy tylko o
tym, by zostać uchi-deshi (wewnętrznym uczniem) w tokijskim dojo
samego Masutatsu Oyamy. W roku 1979 zakłada Polski Związek Karate
oraz dzięki poparciu Loeka Hollandera, prezydenta Europejskiej
Organizacji Karate Kyokushinkai , otrzymuje roczne stypendium i
zaproszenie do Japonii, ale dopiero po sześciu latach, w tajemnicy
przed władzami politycznymi i sportowymi, ląduje na tokijskim
lotnisku. Musiał sprzedać samochód, żeby uzbierać na bilet, ale
najgorsze dopiero było przed nim. Jako jeden z 15 uchi-deshi w dojo
legendarnego Oyamy, przez 15 miesięcy będzie mógł robić tylko trzy
rzeczy: spać, jeść i trenować karate, zgodnie z samurajskim kodeksem
Bushido. Odcięci od świata uczniowie poddawani byli najcięższym
próbom fizycznym i ciągłemu terrorowi psychicznemu. Już pierwszego
dnia na znak pokory Drewniakowi ostrzyżono włosy do gołej skóry i
położono przed nim biały pas. Znaczyło to, że uczniowie Oyamy nie
uznają jego trzeciego dana i prawa do noszenia mistrzowskiego pasa.
To prawo Drewniak musiał sobie wywalczyć. Ale nadal trwały próby
złamania go przez niezwykle ciężkie treningi, których nie
wytrzymywali nawet młodsi od niego, niespełna dwudziestoletni
karatecy. Jednak Drewniak, który miał już wówczas 38 lat nie
zamierzał poddać się łatwo. Wytrzymywał wszystko: poranne
pięciokilometrowe biegi z trzystoma pompkami na dodatek , rutynowe
kąpiele pod lodowatym wodospadem i wreszcie najtrudniejszy bieg 20 km
pod górę. Ukończeniem tej 15-miesięcznej katorgi był nie tylko 4 dan,
ale przede wszystkim wygrana z własną słabością i ograniczeniami,
dzięki czemu stał się godnym miana wojownika Budo.
Rok 1993 był
wyjątkowy. Sensei Andrzej Drewniak podczas zgrupowania w Yugawara w
Japonii zostaje promowany na stopień 5 DAN i uzyskuje tytuł shihan. W
listopadzie tego roku gościem Pucharu Europy w Katowicach jest sam
legendarny sosai Masutatsu Oyama. Wszyscy witali mistrza owacyjnie,
nikt nie przypuszczał, że to jego ostatnia zagraniczna podróż gdyż za
pół roku świat Kyokushin pogrąży się w żałobie .
Siedzą
od lewej: Alfredo Pinero, Loek Hollander, Sosai Masutatsu Oyama,
Andrzej Drewniak
6
DAN Drewniak otrzymuje podczas Mistrzostw Europy w Gdańsku w 1997
roku z rąk Shokei Matsui 15 maja 2004 podczas XVIII Mistrzostw Europy
w Kategoriach Wagowych REISA 2004 (Niemcy) shihan Andrzej Drewniak
otrzymał certyfikat na 7 DAN. W latach 90-tych Polska umacnia swoją
pozycję na arenie międzynarodowej. Polacy rokrocznie zostają
drużynowymi mistrzami starego kontynentu, europejska organizacja IKO
Kancho Matsui przyznaje Polsce prawo organizacji imprez mistrzowskich
, a shihan Andrzej Drewniak zasiada we władzach EKO Kancho Matsui –
początkowo jako vice prezydent , a od 2002 roku jako Sekretarz
Generalny. Pomimo rozbicia organizacyjnego, Kyokushin pozostaje
najbardziej popularnym stylem karate w Polsce. Szacunkowo ocenia się,
że w około 240 klubach (w sześciu organizacjach) w całym kraju
trenuje je około 20 tysięcy osób.
|
"Czuję się mnichem Karate" |
Przysięga Dojo
Będziemy ćwiczyć nasze serca i ciała dla osiągnięcia pewnego i niewzruszonego ducha.
Będziemy dążyć do prawdziwego opanowania sztuki karate, aby kiedyś nasze ciało i zmysły stały się doskonałe.
Z głębokim zapałem będziemy starać się kultywować ducha samo wyrzeczenia się.
Będziemy przestrzegać zasad grzeczności, poszanowania starszych oraz powstrzymywać się od gwałtowności.
Będziemy spoglądać w górę ku prawdziwej mądrości i sile, porzucając inne pragnienia.
Będziemy wierni naszym ideałom i nigdy nie zapomnimy o cnocie pokory.
Przez całe nasze życie, poprzez dyscyplinę karate, dążyć będziemy do poznania prawdziwego znaczenia drogi, którą obraliśmy.
Niektóre wersje językowe Przysięgi Dojo nieco różnią się od siebie, czasem w tłumaczeniu, czasem w formie. Przykładowo w polskim IKO1 dodaje się jeszcze jeden punkt, nieistniejący w wersji japońskiej: Nie będziemy stosować i rozpowszechniać sztuki karate poza dojo.
Oryginał z japońskiego:
Hitotsu, ware ware wa, shinshin o renmashi kakko fubatsu no shingi o kiwameru koto.
Hitotsu, ware ware wa, bu no shinzui o kiwame, ki ni hasshi, kan ni bin naru koto.
Hitotsu, ware ware wa, shitsujitsu goken o mot-te, jiko no seishin o kanyo suru koto.
Hitotsu, ware ware wa, reisetsu o omonji, chojo o keishi, sobo no furumai o tsutsushimu koto.
Hitotsu, ware ware wa, shinbutsu o totobi, kenjo no bitoku o wasurezaru koto.
Hitotsu, ware ware wa, chisei to tairyoku to o kojo sase, koto ni nozonde ayamatazaru koto.
Hitotsu, ware ware wa, shogai no shugyo o karate no michi ni tsuji, Kyokushin no michi o mat-to suru koto.
W Kyokushin Karate stosuje się
poniższy system pasów:
Kolejność pasów |
|
Biały |
|
Pomarańczowy |
|
Niebieski |
|
Żółty |
|
Zielony |
|
Brązowy |
|
Czarny |
|
Stopnie uczniowskie (Kyu)
dla osób powyżej czternastego roku życia.
W Karate Kyokushin funkcjonuje oparty na japońskiej tradycji system stopni uczniowskich (kyu) i mistrzowskich (dan). Kolejne stopnie oznaczane są różnymi kolorami pasów lub odpowiednimi pagonami (tzw. „belkami”) naszytymi na pasie. Stopnie uczniowskie (kyu) liczy się od dziesiątego kyu (najniższy stopień) w górę. Oznaczane są następująco:
10 kyu - pomarańczowy pas
9 kyu - pomarańczowy pas z niebieską belką
8 kyu - niebieski pas
7 kyu - niebieski pas z żółtą belką
6 kyu - żółty pas
5 kyu - żółty pas z zieloną belką
4 kyu - zielony pas
3 kyu - zielony pas z brązową belką
2 kyu - brązowy pas
1 kyu - brązowy pas z czarną belką
Biały pas nie oznacza żadnego stopnia i służy do zawiązywania karategi (stroju do treningu karate), przez osoby, które nie zdobyły jeszcze żadnego stopnia w Karate Kyokushin.
Stopnie mistrzowskie (dan) oznaczane są zawsze czarnym pasem i odpowiednią ilością złotych pagonów – od stopnia 1 dan do najwyższego 10 dan.
Aby zostać posiadaczem danego stopnia należy zdać egzamin . Do każdego stopnia przyporządkowane są odpowiednie wymagania egzaminacyjne. Egzamin składa się z technik kihon (uderzeń, bloków, pozycji), kata (form będących połączeniem powyższych technik) i kumite, czyli walki sportowej (począwszy od 6 kyu).
(dotyczy dzieci i młodzieży poniżej 14 lat)
Dzieci trenujące Karate Kyokushin w specjalnie wyprofilowanych grupach objęte są systemem stopni uczniowskich kyu „junior”. System ten oparty jest na tradycyjnym, opisanym powyżej schemacie stopni i kolorów pasów, natomiast różni się doborem wymagań egzaminacyjnych – są one dostosowane do możliwości motorycznych, koordynacyjnych i psychicznych dziecka.
W systemie „junior” wymagania na stopnie od 10 do 5 kyu podzielono na trzy części – stąd w ramach jednego kyu zdaje się trzy egzaminy. Egzaminy na stopnie dla dzieci odbywają się nie – jak w przypadku dorosłych – dwukrotnie w ciągu roku, lecz mogą odbywać się częściej. Podstawowe egzaminy podsumowują półroczne okresy treningowe (odbywają się zazwyczaj w styczniu i czerwcu), natomiast dodatkowe egzaminy mogą mieć miejsce na obozach treningowych, gdzie duża intensywność zajęć powoduje, że odpowiadają one kilku miesiącom normalnego treningu w sekcji.
Egzaminów na kolejne stopnie nie można łączyć, ani pomijać ich kolejności. Każdy egzamin oznacza się opisanym powyżej kolorem pasa i czerwonym pagonem na pasie odpowiadającym danemu stopniowi junior.
Oznaczenia stopni w systemie Kyu Junior:
-
KYU
KOLOR PASA
BELKA
PAGONY „JUNIOR”
10.1
POMARAŃCZOWY
- - -
1 CZERWONY
10.2
POMARAŃCZOWY
- - -
2 CZERWONE
10.3
POMARAŃCZOWY
- - -
3 CZERWONE
9.1
POMARAŃCZOWY
NIEBIESKA
1 CZERWONY
9.2
POMARAŃCZOWY
NIEBIESKA
2 CZERWONE
9.3
POMARAŃCZOWY
NIEBIESKA
3 CZERWONE
8.1
NIEBIESKI
- - -
1 CZERWONY
8.2
NIEBIESKI
- - -
2 CZERWONE
8.3
NIEBIESKI
- - -
3 CZERWONE
7.1
NIEBIESKI
ŻÓŁTA
1 CZERWONY
7.2
NIEBIESKI
ŻÓŁTA
2 CZERWONE
7.3
NIEBIESKI
ŻÓŁTA
3 CZERWONE
6.1
ŻÓŁTY
- - -
1 CZERWONY
6.2
ŻÓŁTY
- - -
2 CZERWONE
6.3
ŻÓŁTY
- - -
3 CZERWONE
5.1
ŻÓŁTY
ZIELONA
1 CZERWONY
5.2
ŻÓŁTY
ZIELONA
2 CZERWONE
5.3
ŻÓŁTY
ZIELONA
3 CZERWONE
► Belkę wyróżniającą nieparzyste kyu należy naszyć jako pierwszą, szerokość ok 1 cm.
► Odległość pierwszego pagonu od początku pasa - 10 cm.
► Kolejne pagony naszywamy w stronę środka pasa w odległości do 2 cm.
► Szerokość czerwonych pagonów ok. 0,5 cm.
Kończąc 14 rok życia adept Karate Kyokushin zachowuje posiadany kolor pasa i kolejny egzamin zdaje już w tradycyjnym systemie dla młodzieży i dorosłych.
Liczebniki japońskie
1 - Ichi
2 - Ni
3 - San
4 - Shi/Yon
5 - Go
6 - Roku
7 - Shichi
8 - Hachi
9 - Kyu
10 - Ju
heiko dachi
haisoku dachi
kakeashi dachi
kamae dachi - pozycja wojownika
kiba dachi - pozycja jeźdźca
kokutsu dachi
musubi dachi
nekoashi dachi - pozycja kota
shiko dachi - pozycja sumo
shizen dachi - naturalna pozycja
sanchin dachi
tsuruashi dachi
uchihachiji dachi
yoi dachi - pozycja gotowości
zenkutsu dachi (ang. front bent leg stance/forward leaning stance)
gyaku-zuki- pchnięcie przeciwne
seiken jodan-zuki - pchnięcie górne pięścią
seiken chudan-zuki - pchnięcie środkowe pięścią
seiken gedan-zuki - pchnięcie pięścią w dół
tate-zuki - pchnięcie pięścią "strzał z bicza"
uraken shita-zuki - pchnięcie odwróconą pięścią
mawashi-zuki - pchnięcie okrężne
shotei morote-zuki - pchnięcie podwójne podstawą dłoni
yama-zuki - pchnięcie podwójne "góra dół"
mae atama-zuki - pchnięcie w przód głową
yoko atama-zuki - pchnięcie w bok głową
ushiro atama-zuki - pchnięcie w tył głową
morote-zuki - pchnięcie podwójne
tobi-zuki - pchnięcie z wyskoku
oi-tsuki - pchnięcie normalne
seiken ago-uchi - uderzenie w podbródek pięścią "strzał z bicza"
seiken mawashi-uchi - uderzenie okrężne pięścią
uraken mawashi-uchi - uderzenie okrężne odwróconą pięścią
uraken shomen-uchi - uderzenie w przód odwróconą pięścią
uraken sayo-uchi - uderzenie w bok odwróconą pięścią
uraken hizo-uchi - uderzenie w żebra odwróconą pięścią
uraken shita-uchi - uderzenie w splot odwróconą pięścią
shuto ganmen-uchi - uderzenie w skroń zewnętrznym kantem dłoni
shuto sakotsu-uchi - uderzenie w obojczyk zewnętrznym kantem dłoni
shuto sakotsu uchi komi - uderzenie w obojczyk frontalne
shuto hizo-uchi - uderzenie w żebra zewnętrznym kantam dłoni
hiji jodan-ate - cięcie górne łokciem
hiji chudan-ate - cięcie środkowe łokciem
hiji age-uchi - uderzenie w góre łokciem
hiji oroshi-uchi - uderzenie w dół łokciem
hyori-uchi - uderzenie góra-dół
kome komi-uchi - uderzenie w skroń "pięść młot"
tettsui-uchi - uderzenie "pięść młot"
haito-uchi - uderzenie wewnętrznym kantem dłoni
koken-uchi - uderzenie przegubem dłoni
hiraken-uchi - uderzenie półzaciśniętą pięścią
tobi hiji-uchi - uderzenie łokciem z wyskoku
Klasyfikacja bloków ręcznych:
seiken jodan-uke - blok górny pięścią
seiken uchi-uke - blok z wewnątrz pięści
seiken soto-uke - blok z zewnątrz pięści
seiken gedan-uke - blok dolny pięścią
seiken chudan uchi-uke gedan barai - dwa jednoczesne bloki
shuto jodan-uke - blok górny zewnętrznym kantem dłoni
shuto uchi-uke - blok z wewnątrz zewnętrznym kantem dłoni
shuto soto-uke - blok z zewnątrz zewnętrznym kantem dłoni
shuto gedan-uke - blok dolny zewnętrznym kantem dłoni
shotei jodan-uke - blok górny podstawą dłoni
shotei soto-uke - blok z zewnątrz podstawą dłoni
shotei gedan-uke - blok dolną podstawą dłoni
koken uchi-uke - blok z wewnątrz nadgarstkiem
shuto mawashi-uke - blok okrężny zewnętrznym kantem dłoni
mae mawashi-uke - blok okrężny w przód
morote-uke - blok podwójny ze wsparciem
juji-uke - blok krzyżowy
hiza-uke - blok kolanem
sune-uke - blok golenią
soto kaji-uke - blok udem do wewnątrz
uchi kaji-uke - blok udem do zewnątrz
teisoku soto mawashi-uke - blok okrężny stopą do wewnątrz
tensho soto-uke - nakrycie z zewnątrz
tensho uchi-uke - nakrycie z wewnątrz
tensho mawashi-uke - nakrycie okrężne
mae-keage - kopnięcie w przód prostą nogą
yoko-keage - kopnięcie w bok prostą nogą
ushiro-keage - kopnięcie w tył prostą nogą
mawashi-keage - kopnięcie okrężne prostą nogą
mae-geri - kopnięcie w przód
yoko-geri - kopnięcie w bok
mawashi-geri - kopnięcie okrężne
ushiro-geri - kopnięcie w tył
gedan mawashi-geri - kopnięcie okrężne dolne
soto mawashi keage - kopnięcie okrężne prostą nogą do wewnątrz
uchi mawashi keage - kopnięcie okrężne prostą nogą na zewnątrz
ushiro mawashi-keage - kopnięcie okrężne tylne prostą nogą
mae hiza-geri - kopnięcie kolanem w przód
mawashi hiza-geri - kopnięciem kolanem okrężne
soto hiza-geri - kopnięcie kolanem do wewnątrz
uchi hiza-geri - kopnięcie kolanem na zewnątrz
kin-geri - kopnięcie w pachwinę
kansetsu-geri - kopnięcie w kierunku stawu kolanowego
kakato-geri - kopnięcie piętą
kubi mawashi-geri - kopnięcie okrężne szyjne
soto mawashi-geri - kopnięcie wewnętrzne okrężne
uchi mawashi-geri - kopnięcie zewnętrzne okrężne
ushiro mawashi-geri - kopnięcie okrężne tylne
ura mae-geri - kopnięcie w przód odwrotne
ura hiza-geri - kopnięcie kolanem odwrotne
ura yoko-geri kopnięcie w bok odwrotne
ura mawashi-geri - kopnięcie krężne odwrotne
ura ushiro mawashi-geri - kopnięcie okrężne tylne odwrotne
ura uchi mawashi-geri - kopnięcie okrężne zewnętrzne odwrotne
ura gedan ushiro mawashi-geri - kopnięcie okrężne dolne odwrotne
tobi mae-geri - kopnięcie w przód z wyskoku
tobi hiza-geri - kopnięcie kolanem z wyskoku
tobi yoko-geri - kopnięcie w bok z wyskoku
tobi mawashi-geri - kopnięcie okrężne z wyskoku
tobi ushiro-geri - kopnięcie w tył z wyskoku
tobi ura yoko-geri - kopnięcie w bok odwrotne z wyskoku
tobi ura ushiro-geri - kopnięcie w tył odwrotne z wyskoku
tobi ura ushiro mawashi-geri - kopnięcie okrężne tylne odwrotne z wyskoku
tobi soto mawashi-geri - kopnięcie okrężne wewnętrzne z wyskoku
tobi uchi mawashi-geri - kopnięcie okrężne zewnętrzne z wyskoku
tobi ura gedan ushiro mawashi-geri - kopnięcie okrężne dolne odwrotne z wyskoku
Powierzchnie uderzające i blokujące
Seiken - pięść
Uraken - odwrócona pięść
Tettsui - pięść "młot"
Ryutoken - pięść "głowa smoka"
Hiraken - półzaciśnięta pięść
Hitosashiyubi ipponken - pięść wskazującego palca
Nakayubi ipponken - pięść środkowego palca
Oyayubi ipponken - pięść kciuka
Nihonken - pięść wskazującego i środkowego palca
Nukite - ręka włócznia
Shuto - kant dłoni zewnętrzny
Haito - kant dłoni wewnętrzny
Shotei - podstawa dłoni
Hiji - łokieć
Koken - przegub
Sokuto - kant stopy zewnętrzny
Toho - ręka "hak"
Teisoku - sklepienie stopy
Keiko - ręka "dziób ptaka"
Chusoku - poduszka stopy
Kote - przedramię
Haisoku - podbicie stopy
Hira-Kote - górna powierzchnia
Kakato - pięta
Sune - goleń
Ura-Kote - dolna (odwrotna)
Hiza - kolano
Kaji - udo
Omote-Kote - boczna powierzchnia
Atama - głowa
Głowa/szyja - Jodan
Tułów - Chudan
Poniżej pasa - Gedan
w lewo - Hidari
w prawo - Migi
z zewnątrz - Soto
w dół - Oroshi
w górę - Age
od wewnątrz - Uchi
okrężnie - Mawashi
w przód - Mae
odwrotnie - Ura
w bok - Yoko
obrót - Mawatte
w tył - Ushiro
powrót - Naura
podcięcia - Kari
kontrataki - Kosaho
pozycje rąk - Kamete ("przyjąć pozycję rąk", w Polsce przyjęte: przyjąć pozycję walki)
kombinacje - Renroku
bloki - Uke
uniki - Ryusui
uderzenia - Uchi
pady i pchnięcia - Tsuki
przewroty - Ukemi
nakrycia - Tensho
rzuty - Nage
kopnięcia - Keri (w założeniu Geri)
techniki - Tokui
Ago - podbródek
Ibuki - oddychanie respirujące
Ashi - noga
Juji - krzyż
Chi-Mei - technika efektywna
Karategi - kimono do karate
Dan - stopień mistrzowski
Kata - ćwiczenia formalne
Dojo - świątynia, sala ćwiczeń
Ganmen - skroń
Katsu - jap. metoda reanimacji
Gyaku - przeciwnie
Kihon - tu: podstawowe ćwicz.
Hiza - kolano
Kiai - paraliżujący okrzyk
Hizo - żebra
Kanku - symbol odwagi , słońca
Hajime - początek, zaczynać
Kyu - stopień szkoleniowy
Kake - zahaczyć
Kage - tu: kopnięcie prostą nogą w górę
Kiba - pozycja jeźdźca
Kin - krocze
Kubi - szyja
Makiwara - jap. przyrząd do ćwiczeń
Morote - obie ręce
Maita - poddaję się
Matte - tu: przerwać, puścić
Neko - kot
Ne-waza - techniki walki na leżąco
Nogare I,II - oddychanie tonujące
Obi - pas
Oesh - tak, dziękuję, pozdrowienie
Oi - zgodnie, normalnie
Rei - ukłon
Sanchin - trójkąt sił
Shiko - pozycja zapaśnika Sumo
Shinden - świątynia
Sensei - mistrz, nauczyciel
Sempai - starszy rangą, przełożony
Satori - oświecenie, pełne zrozumienie
Te - ręce
Tobi - skakać
Tameshi-wari - technika rozbijania twardych przedmiotów
Tsuru - żuraw
Tate - wysokość, podłużny
Zazen, seiza - medytacja siedząc
Arigato - dziękuję
Ai-suru - kochać
Budo - sztuki wojenne
Bo-jutsu - sztuka walki kijem
Do - droga, kierunek myśli
Jutsu - sztuka, umiejętność
Katana - miecz samurajski
Kebuki - japoński teatr
Kamikaze - boski wiatr
Kenjutsu - sztuka walki mieczem
Kusarigama - sierp i łańcuch
Kyudo - sztuka strzelania z łuku
Mu - nicość lub obojętność w Zen
Meijin - mistrz, który dostąpił stanu "satori"
Nippon - Japonia
Nunchaku - cep do ryżu, stosowany do walki przez wieśniaków
Sai - rytualny sztylet z Okinawy
Sayonara - pożegnanie
Shuriken - "gwiazdki" do rzucania
Taijutsu - sztuka walki ciałem
Tonfa - korba do mielenia ryżu
Tatami - tradycyjna mata japońska
Uchi-deshi - osobisty uczeń
Muso-Uchi - techniki naturalnej samoobrony
Chanoju - sztuka parzenia herbaty